Dr inż. Tomasz Barciński – o misjach CBK PAN w ZSM nr 3 w Jaśle

14 września 2015 roku, na zaproszenie pani Jadwigi Moskal, do Zespołu Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle przyjechał dr inż. Tomasz Barciński - wybitny automatyk i robotyk, który w Centrum Badań Kosmicznych PAN w Warszawie zajmuje się teorią sterowania. Jest on także jurorem międzynarodowego konkursu łazików marsjańskich – European Rover Challenge oraz przewodniczącym Ogólnopolskiego Konkursu dla gimnazjalistów ASTROBOT, w którym jasielscy gimnazjaliści odnosili w ostatnich latach znaczące sukcesy.

Celem przyjazdu dra inż. Barcińskiego było poprowadzenie warsztatów przybliżających uczniom szkoły podstawowej i gimnazjum realizowane w ostatnich latach misje badawcze CBK PAN. Dzięki zajęciom uczniowie dowiedzieli się m.in., jak zaprojektowano i zbudowano w CBK PAN penetrator MUPUS dla sondy Rosetta, którą wystrzelono w marcu 2004 roku kierunku komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Dr inż. Barciński w czasie warsztatów skoncentrował się na problemie, jak wbić penetrator w powierzchnię komety przy niskiej grawitacji. Uczniowie ISP 12 wykazali się wyjątkową kreatywnością i szybko wpadli na trop właściwego rozwiązania. Dr inż. Tomasz Barciński zwrócił też uwagę, że przyszli badacze i konstruktorzy muszą koniecznie posiadać doskonałą znajomości języka angielskiego jako języka roboczego w kontaktach z zespołami badawczymi z innych krajów oraz umiejętności pracy w grupie. Warsztaty pozwoliły jasielskim uczniom uzyskać także informacje o bieżących pracach CBK PAN (misja na księżyce Jowisza, misja na Fobosa - księżyc Marsa czy projekt Galago zakładający wysłanie gromady "żabek" na Marsa). Gimnazjaliści dodatkowo obejrzeli film „Ambition” Tomasza Bagińskiego.

W kosmicznym spotkaniu wzięła udział także wiceburmistrz Jasła pani Elwira Musiałowicz-Czech.

Dziękujemy pani Jadwidze Moskal za przesłaną notatkę.


Więcej informacji na stronie ZSM nr 3:

http://www.gim2jaslo.edu.pl/12_isp/wydarzenie.php?rok=15&nr=3

Źródło: Jadwiga Moskal, Zespół Szkół Miejskich nr 3 w Jaśle

Liczba odsłon: 763